طالب

صدهزاران طالب اینجا سرنهاد / تا که یک کس اندر این ره پا نهاد

طالب

صدهزاران طالب اینجا سرنهاد / تا که یک کس اندر این ره پا نهاد

طالب

بنشین و نظاره کن تنهاییم را...
برنمی تابم...
راهی ندارم جز...
پس...
دعایم کن.

+دل نگارهایم بر اساس دریافت ها , درک مطالب خوانده شده ی کتب , شنیده ها و... است.
بنابراین احتمال خطا در انها وجود داره.ممنون میشم اگه اشتباهی دید تذکر بدید.
به امید خدا بقیه مطالب با سند و مدرک ارائه می شوند.



Reba.ir

آخرین مطالب

pic position

pic position

پیوندها

۲۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

نویسنده: حضرت امام خمینی(ره)
 
                                                                                                                 

یک اشخاصی هستند که از این چاه [نفس] بیرون آمده‌اند، هجرت کرده‌اند. « و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله»یک احتمالش این است که این هجرت یک هجرت از خود به خدا باشد، بیت، نفس خود انسان باشد، یک طائفه‌ای هستند که خارج شده‌اند و هجرت کرده‌اند به آنجایی که «ادرکه الموت»، به مرتبه‌ای رسیده‌اند که هیچ دیگر از خود چیزی ندارند، موت مطلق و اجرشان هم «علی الله» است، دیگربهشت مطرح نیست، دیگر تنعّمات نیست، فقط الله است، ... یک طایفه‌ای هم مثل ما هستند که اصلا هجرتی نیست در کارشان، در همین ظلمت‌ها هستیم، ما به دنیا و به طبیعت بالاتر از آن انانیت خودمان، در این چاه محبوسیم، ما در، بیت، هستیم! یعنی در نفسانیت [ و هجرت نکرده‌ایم]! و نمی‌بینیم مکر خودمان را، هر چه می‌خواهیم برای خودمان می‌خواهیم، خود است، غیر از خود هیچ[ مطرح] نیست، ما تا حالا به فکر این نیفتاده‌ایم که هجرتی بکنیم، ما هر چه فکر داریم صرف همین جا می‌شود، ما به همین جا[ یعنی دنیا] فکرمی‌کنیم. تمام نیروهای الهی که به ما امانت داده‌اند انطوری که هست ردشان نمی‌کنیم.
منبعتفسیر سوره حمد، ص 30.

طالب 1
۳۰ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۵۱ موافقین ۳ مخالفین ۰ ۵ نظر

برنامه سخنرانی ها حضرت آیت الله صمدی آملی در ماه مبارک رمضان (1435 - 1393) در شهر تهران به شرح زیر می باشد:




طالب 1
۲۹ خرداد ۹۳ ، ۱۶:۳۰ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱ نظر

اصلا به شعر چه 
بگذار سیاست بر میز مذاکرات همچنان لبخند بزند 
تا از خنده روده بر بشود
بگذار دیرالزور را به زور بگیرند 
ما تلافی اش را در دانشگاه های مان در می آوریم 
تا جبهه اصلاحات برنده شود فردا 
تا اصحاب فتنه برگردند 
و داعش ایرانی شکل بگیرد 
نمی شود نشست و تماشا کرد 
که دیپلماسی ما دهانش تا بناگوش باز است 
و معلوم نیست به کی لبخند می زند 
اصلا گور پدر پنج بعلاوه شش 
می خواهم سر به تنش نباشد
باید شلیک کرد 
با گلوله 
با شعر
با فریاد 
با اعزام بچه های بسیجی
و شام داعش را سیاه کرد 
باید داعش را تجزیه کرد 
نمی شود نشست و تماشا کرد 
حالا این خط و این نشان 
نمی شود نشست و تماشا کرد
تدبیر را و امید را 
که مدتی ست 
مانند دیوانه ها 
فقط می خندد و لام تا کام 
حرفی نمی زند.

علی رضا قزوه

طالب 1
۲۸ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۰۴ موافقین ۳ مخالفین ۰ ۵ نظر
 عنوان  :  چگونه بخوریم، چگونه بخوابیم؟
نگارنده :  علامه حسن زاده آملى
مخاطب :  عموم
زبان نامه اخلاقی : فارسی

متن:
   باید انسان یک مقدار زیاده بر معمول تقلیل غذا و استراحت بکند تا جنبه حیوانیت کمتر، و روحانیت قوت بگیرد، و میزان آنها را هم چنین فرمود: که انسان اولا روز و شب زیاده از دو مرتبه غذا نخورد حتى تنقّل مابین الغذائین نکند. ثانیا هر وقت غذا مى­خورد باید مثلا یک ساعت بعد از گرسنگى بخورد، و آن قدر بخورد که تمام سیر نشود، این در کمّ (=مقدار) غذا. و اما کیفش (=چگونگی) باید غیر از آداب معروفه، گوشت زیاد نخورد، به این معنى که شب و روز هر دو (هم برای ناهار و هم شام) نخورد، و در هر هفته دو سه دفعه هر دو را یعنى هم روز و هم شب(خوردن گوشت) را ترک کند، و یکى هم اگر بتواند للتکلیف بخورد، و لامحاله آجیل خور نباشد. و اگر بتواند روزه هاى سه روزه هر ماه را ترک نکند. و اما تقلیل خواب مى­فرمودند شبانه روز شش ساعت بخوابد. و البته در حفظ لسان و مجانبت (=دوری) اهل غفلت اهتمام زیاد نماید. اینها در تقلیل حیوانیت کفایت مى کند.
 
منبع داستان: در آسمان معرفت: تذکره اوحدی از عالمان ربانی، علامه حسن حسن زاده آملی،به اهتمام محمد بدیعی، قم، تشیع ، ص 109، 108.
 
نکته­ها­:
1- برای سیر الی­الله باید در خواب و خور نیز مراقب خود بود بدین معنی که خور و خواب را نیز در جهت تکامل معنوی تنظیم نمود.
2-  هر چه از حیوانیت کاسته شود بر روحانیت آدمی افزوده می­شود.

طالب 1
۲۷ خرداد ۹۳ ، ۲۲:۳۷ موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱ نظر


ردیف عنوان توضیح
۱ در راه انقلاب اگر ثبات قدم وجود نداشت، اگر پیوستگى حرکت وجود نداشت، انسان رابطه‌اش با انقلاب قطع مى‌شود. این بى‌وفائى به انقلاب است. همیشه بودند کسانى که به انقلاب بى‌وفائى کردند، به انقلاب دل‌بستگى خود را کم کردند، به انقلاب پشت کردند.۶
۲ در راه انقلاب اگر ثبات قدم وجود نداشت، اگر پیوستگى حرکت وجود نداشت، انسان رابطه‌اش با انقلاب قطع مى‌شود. این بى‌وفائى به انقلاب است. همیشه بودند کسانى که به انقلاب بى‌وفائى کردند، به انقلاب دل‌بستگى خود را کم کردند، به انقلاب پشت کردند.۷
۳ از کارهاى دشمن، این شد که این مجموعه‌هاى مؤمن را منزوى کند. جوان، بى‌تجربه است. به مجرد اینکه ببیند در یک دستگاه رسمى کشور ...دو نفر به او اخم کردند، به او بى‌اعتنایى کردند، او را تحقیر کردند؛ در حرکتش اثر مى‌گذارد و او را کند مى‌کند.۸
۴ من در مورد تذکّرات، معتقدم باید با منطق محکم و با بیان روشن، نقطه نظرات صحیح را ارائه بدهند. با تهمت‌زنی و جنجال‌آفرینی، بنده موافق نیستم؛ با تکفیر کردن و متهم کردن این و آن، بنده موافق نیستم.۹
۵ نبادا حرکت انقلابى جورى باشد که بتوانند تهمت افراطى‌گرى به او بزنند. از افراط و تفریط بایستى پرهیز کرد. جوانهاى انقلابى بدانند؛ همان‌طور که کناره‌گیرى و سکوت و بى‌تفاوتى ضربه میزند، زیاده‌روى هم ضربه میزند.۱۰
۶ جوان حزب‌اللّهى هم باید باهوش باشد. باید چشمهایش را باز کند و نگذارد کسى در صفوف او رخنه کند و به ‌نام امر به معروف و نهى‌ از منکر، فسادى ایجاد نماید که چهره حزب‌اللَّه را خراب کند. باید مواظب باشید. این، به عهده خودتان است.۱۱
۷ ظلم به دیگران اینجور نباشد که مخالفت با یک کسى، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده‌ى حق تعدى کنیم: جوان‌هاى انقلابى و مؤمن و عاشق امام، که حرف میزنند، مینویسند، اقدام میکنند؛ کاملاً رعایت کنید! ۱۲
۸ انقلابىِ منفى به آن انقلابى‌اى مى‌گفتیم که از میدان کار و تلاش و حرکت، آنجایى که دردسرى داشت، عقب مى‌کشید. انقلابى بود، اما انقلابىِ وجاهت‌طلب و راحت‌خواه؛ انقلابى‌اى که مى‌گفت من مبارزه‌ام را قبل از انقلاب کرده‌ام، اکنون دیگر مى‌خواهم احترام شوم.۱۳
 جدول: آسیب‌ها و خطراتی که جوان مؤمن انقلابی را تهدید می‌کند

طالب 1
۲۶ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۳۰ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳ نظر

در سحر همیشه این طوری است که آدم ساحر خیال طرف را تقویت می‌کند و با خیال طرف، یک اثری روی طرف می‌گذارد، همه جادوگرها کارشان همین است که خیال را تقویت می‌کند و آدم که خیال تقویت شد هم می‌بیند و هم می‌شنود و هم احساس می‌کند در حالی که هیچ چیز نیست و اثر هم می‌گذارد. یعنی تمام اینها خیال است و اگر کسی بتواند کاری کند که خیال خودش را تقویت کند و بفهمد خیال دیگری را، آن موقع هیچ وقت سحر رویش اثر نمی‌گذارد و علت اینکه سحر روی پیغمبران اثر نمی‌گذارد همین است، چون پیغمبران خیالشان قویتر از خیال آن جادوگران است و لذا جادوگر نمی‌تواند روی خیال پیامبر اثر بگذارد. این یک نکته که سحر یخیل الیه من سحرهم و از آن طرف هم یتعلمون منهما ما یفرقون، تخیلی که تأثیرگذار است.

منبع


طالب 1
۲۵ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۱۰ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲ نظر

همه و مخصوصاً نسل جوان راهى جز پناه بردن به خدا ندارند و همه مشکلاتشان رابه خداى تعالى عرضه کنند که او قدرت بر همه چیز دارد و همه قدرت و علم و توانایى و حکمت مال خداست.


طالب 1
۲۴ خرداد ۹۳ ، ۱۸:۵۹ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱ نظر

خدایاچگونه تورابخوانم درحالی که من، من هستم
(بااین همه گناه ومعصیت)
وچگونه ازرحمت توناامیدشوم درحالی که تو، توهستی
(باآن همه لطف ورحمت)
خدایا توآنچنانی که من می خواهم
مرانیزچنان کن که تومی خواهی
ازمناجاتهای امام سجاد(ع)


طالب 1
۲۱ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۰ موافقین ۳ مخالفین ۰ ۴ نظر

جذبه تو را خوانده!

نقل شده شخصی در تاریکی شب با سوز و گداز «الله الله» می‌گفت؛

شیطان نزد او آمد و گفت: آنقدر «الله الله» می گوئی و جواب نمی‌شنوی؛ چرا باز هم اصرار می کنی؟

آن شخص نا امید و افسرده شد و دلش شکست؛

در عالم خواب حضرت خضر(ع) را دید که حضرت به او فرمود: چه شد «الله الله» نمی‌گوئی؟

گفت: آخر هر چه می گویم، جواب نمی‌شنوم؛

حضرت خضر(ع) فرمود:

مگر باید جواب خدا را از در و دیوار بشنوی؟! همین که «الله الله» می‌گوئی، معنایش این است که: جذبه خدائی تو را خوانده و از جانب معشوق دعوت شده ای

 

نی که آن الله تو لبیـــــــــک ماست           آن نیاز و سوز و دردت پیک ماست

ترس و عشق تو کمند لطف ماست           زیر هر یا رب تو لبیـــــــــک ماست

 

پس؛ از این معانی و هشدار فهمید آن ندا از شیطان بوده، و نباید از حق نا امید شد که این «الله الله» دلیل راهیابی و پذیرش به آن درگاه است.

طالب 1
۲۰ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۳۲ موافقین ۳ مخالفین ۰ ۳ نظر
نگارنده: آیت الله بید آبادی
مخاطب: شاگردان
 
جوشش چشمه‌های حکمت
 
  [به واسطه تقوای الهی و دوری گزیدن از حرام و مشتبه به مرور روح قدس قوت می‌گیرد:]
« نحن نوید روح القدس بالعمل الصالح و الایمان بعضه من بعض »
[ما روح قدسی را به وسیله کردار شایسته، تأیید و قوت و نیرو می‌بخشیم و بعضی از ایمان از بعض دیگر ناشی می‌شود]
 [پس]شرح صدری به هم رساند و پیوسته نور عبادات بدنی و ملکات نفسی تقویت یکدیگر نموده نورٌ علی نور شود:
الطاعة تجرّ الطاعة [طاعت، طاعت آورد] و احوال و سابقه در اندک زمانی به مرتبه مقام رسد و ملکات حسنه و اخلاق جمیله حاصل شود و عقاید حقه رسوخی کامل به هم رساند ینابیع(چشمه­های) حکمت از چشمه دل به زبان جاری گردد و به طور کلی رو از غیر حق گرداند.
  در این هنگام هرگاه از زمره سابقین باشد جذبه عنایت او را استقبال نموده، خودیِ او را گرفته و در عوض «ما لاعین رأت و لا اذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر» [آنچه که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه بر قلب بشری خطور کرده] کرامت فرماید.
 
پیام‌ها و نکته‌ها:
1- تقوای الهی و پرهیز از محرمات سلسله جنبان سلوک است، بدون آن هیچ راهی طی نمی‌شود و به هیچ مقام و منزلتی دست یافته نمی‌شود.
2- عبادات و مناسک بدنی (شریعت) و ملکات روحی و نفسانی (طریقت)، دو بال پرواز به مدارج کمال است که نبود هر کدام مانع سلوک است.
3- آنچه سالک در ابتدا انجام می‌دهد، حال است و زودگذر لذا باید در آن استقامت ورزد تا حال تبدیل به مقام شود و رسوخ در نفس کند.
 
منبع نامه:
 آیت الله بیدآبادی؛ تذکرة المتقین، قم، نهاوندی، 1380، صص 213-219.
طالب 1
۱۷ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۴۹ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲ نظر

در کلاس درس خدا؛

آن هایی که ناله می کنند، رد می شوند؛

آن هایی که صبر می کنند، قبول می شوند؛

آن هایی که شکر می کنند، شاگرد ممتاز می شوند


طالب 1
۱۶ خرداد ۹۳ ، ۱۸:۱۳ موافقین ۴ مخالفین ۰ ۸ نظر

آیت الله جوادی آملی: " نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی" معلوم می‌کند که درونِ ما نزدمان امانت است و برای ما نیست که حق داشته باشیم به او ظلم کنیم.


طالب 1
۱۵ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۱۴ موافقین ۴ مخالفین ۰ ۵ نظر

دل خانه خداست، به شیطان اجاره اش ندهید.

شرط زیارت آسمان، وداع با زمین است.

وقتی با خدا شروع نکنیم، با شیطان پایان می یابیم.

عاشق خدا باش، تا معشوق خلق باشی. فرشی، عرشی نمی شود.

سجده، قله عبادت ها است.

نمازگزاری که از دنیا دل نکنده است، مانند، خلبانی است که همیشه روی زمین زندگی می کند.

توپ دلت را به هر کس پاس نده.

عرفان، بلوغ روح است.

مزرعه دلتان را وجین کنید.

در دستور زبان عرفان، فعل این گونه صرف شود: من نیستم، تو نیستی، او هست.

وقتی پاها رفتن بشناسند، دستها نیازمند التماس نیستند.


طالب 1
۱۴ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۵۷ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱ نظر

اول هر کار بگو
"قربة الی الله"
همان الله که سنگش را به سینه می زنی!
اگر جرأت کردی انجامش بده...


طالب 1
۱۴ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۳۲ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۳ نظر

معبودا ! خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای قرآن تو.


طالب 1
۱۲ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۳۴ موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰ نظر

محاسبه، جان را در حرکت کمکم قوی می کند و نورانیت دل می دهد. یعنی علاوه بر تسلطی که حاصل از استمرار در هر کاری هست، نوری در ما ایجاد می کند که منجر به آگاهی از وضعیت گذشته و فعلی مان و اسباب خیر و شر زندگی مان می شود. افرادی بوده اند که به خاطر محاسبه های دقیق و مداوم مثلا فهمیده اند که خواب ماندن سحرشان به خاطر دو لقمه بیشتر در شام خوردنشان بوده. و این در اصلاح و رشد ما بسیار موثر است.

آری کارهای کوچک ما آثار بزرگی می تواند داشته باشد اینگونه نیست که مثلا دلی را بشکنیم و تمام شود. بزرگترین اثر منفی کارهایمان به خودمان بر می گردد و همینطور اثر کارهای نیک مان: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» :اگر نیکى کنید به خود نیکى کرده‏اید، و اگر بدى کنید به خود بدى کرده ‏اید( إسراء/ 7)

این افرادی که تقصیر خود را نمی پذیرند و همیشه طلبکارند به شدت سقوط می کنند.

دیگر اینکهفرد اهل محاسبه به توانایی های خود پی می برد.آیت الله جوادی آملی می فرمودند: در دوران طلبگی نشستم و فکر کردم من در چه زمینه ای توانایی بیشتر و نیاز بیشتری به فعالیت دارم. دیدم که علوم معقول( فلسفه، اخلاق و ... ) مناسب تر است. سپس برنامه خود را بر اساس آن بستم.

محاسبه باعث می شودمیزان رغبت و انگیزه هابفهمیم.

محاسبه علاوه بر اینهااز غفلت نیز جلوگیری می کندکه برخی مباحثش گذشت.



منبع: Gofteman-bartar.ir

طالب 1
۱۱ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۱۵ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۶ نظر
                                                               
موضوع: کنترل نکردن زبان  
نویسنده: حضرت امام خمینی (ره)
مخاطب: عروس امام
 
 
 
متن نامه    
  دخترم! به بعض آفات این عنصر کوچک و این زبان سرخ که سر سبز را به باد دهد. از این دشمن بزرگ انسانیت و معنویت غافل  مشو.
  گاهی که در جلسات أنس با دوستان هستی. خطاهای بزرگ این عضو کوچک را آن قدر که می‌توانی شمارش کن و ببین با یک ساعت عمر تو که باید صرف جلب رضای دوست شود، چه می‌کند و چه مصیبت‌ها به بار می‌آورد که یکی از آنها غیبت برادران و خواهران است.
  ببین با آبروی چه کسی بازی می‌کنی و چه اسراری را از مسلمانان روی دایره می‌ریزی و چه حیثیّاتی را خدشه‌دار می‌کنی و چه شخصیت‌هایی را می‌شکنی؟
  آن گاه این جلسه شیطانی، مقیاس بگیر و ملاحظه کن که در یک سال در همین امر پیش‌پا افتاده چه کردی و در پنجاه، شست سال دیگر چه خواهی کرد و چه مصیبت‌ها برای خود به بار خواهی آورد و در عین حال آن را کوچک می‌شماری و این کوچک شمردن از حیله‌های ابلیس است که خداوند به لطف خود، ما را همگی از آن مصون دارد.
 
طالب 1
۱۰ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۵۸ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۵ نظر
اگر انسان خدا را بشناسد، هر درسى که مى‏خواند، مى‏یابد که خداشناسى مى‏آموزد و اگر کسى خدا را نیافته 
باشد
حتى اگر عرفان بخواند و بر توحید فلسفیدن داشته باشد، خدا را کنار نهاده و در پرده‏ى غفلت فرو خفته است

حضرت آیت الله العظمی محمد رضا نکونام(مدّظلّه العالی)

طالب 1
۰۸ خرداد ۹۳ ، ۱۴:۵۵ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

از مرحوم آیة الله حاج شیخ مجتبى قزوینى خراسانى، نصایح و توصیه هاى متعددى به یادگار مانده است. یکى از مکتوبات جانبخشى که وى به فرزند ارجمند خود مرقوم داشته نوشتار ذیل است:

«بدان راه نجات و رسیدن به مقاصد عالیه تقوى و توسّل به ائمّه هدى خاصّه ولىّ عصر روحى و ارواح العالمین له الفداء مى باشد. مکرّر این دو کلمه را براى شما و آقایان طلاب توضیح داده ام.

1 ـ مواظبت و مراقبت کامل در فعل واجبات و ترک محرّمات باید داشته باشید.

2 ـ نماز توسّل به ولىّ عصر عجّل الله تعالى فرجه الشریف در خود مفاتیح صفحه 45 مطلق است و شرائطى ندارد، هر وقت مى شود خواند، مکرّر با توجّه تام بخوان، در هر امر مهمّى بخوان تا نتیجه بگیرى، من دقّ باباً و لَجّ ولج کسى که در خانه شخصى بزرگ را بکوبد و جدّیت کند داخل خواهد شد، و برخى از دعاهایى را که در مفاتیح و صحیفه سجّادیه است با حال و توجّه به معانى بخوان.

3 ـ این دو امر مهم را با سوره مبارکه یس ترک نکن، امیدوارم آخر الامر به سرّ این دستور برخورى و بفهمى...»


طالب 1
۰۸ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۱۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

                          

الهی! رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم؛ تو از ما بگذر...

منبع: الهی نامه علامه حسن زاده املی


طالب 1
۰۷ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۵۴ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲ نظر