يكشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴ ق.ظ
به حمدالله پرسش و پاسخ خوبی در نظرات صورت گرفته میتوانید بهره مند شوید.
مــــزاج هـــا
خـصـوصـیـات
|
سوداوی |
بلغمی |
دموی |
صفراوی |
رنـگ چـهـره |
تیره |
سفید |
سرخ |
زرد |
رنـگ چـشـم |
کدر |
سفید و بی فروغ |
سرخ |
زرد |
مــوی ســر |
پرمو با موهای تیره و ضخیم |
سفیدی زودرس مو |
موی معمولی، ریزش مو، طاسی |
پرمو، ریزش مو، طاسی |
مـوی بــدن |
پرمو با موهای تیره و ضخیم |
بی مو |
پرمو |
کم مو |
هــیــکـل |
لاغر، باریک و خشک(جرّه) |
چاق و درشت |
تنومند، چاق و درشت |
لاغر، باریک و خشک |
ترشّحات بینی |
عادی |
رقیق و فراوان |
عادی |
کم و خشک |
تــعریــق |
کم |
زیاد و سرد |
زیاد و گرم |
کم |
کنش کرداری |
کند، آرام، کم انرژی و منظّم |
بسیارکند، آرام، کم انرژی و منظّم |
پرانرژی، نامنظّم |
پرانرژی، نامنظّم، چالاک و سریع |
کنش پنداری |
وسواسی، دودل، منفی گرا، شکّاک، درون گرا، حسّاس، محتاط، یکدنده و بدون انعطاف. |
منفی گرا، درون گرا، واقع گرا، فراموشکار، کندذهن، بی اراده و تحت تاثیر، حسّاس، مستعد افسردگی، محتاط ، خودخور. |
خوش بین، خنده رو، شجاع، جسور، بـانـشـاط، راحت و بی قید. |
تیزهوش، حاضرجواب، متهوّر، عصبانیت های آنی، کلّه شق و یکدنده. |
مـزه دهـان |
ترش یا شور |
شور یا ترش |
بی مزه یا شیرین |
تلخ |
بـــــزاق |
معمولی |
فراوان |
معمولی |
کم و خشک |
سازگاری با غذاها |
گرمی |
گرمی |
خنکی |
خنکی |
اشــتــها |
اشتهای کاذب فراوان با سیری زودرس، ریزه خواری |
اشتهای فراوان بدون مقاومت |
اشتهای فراوان با مقاومت |
کم |
تمایل به آب |
کم |
کم(تمایل به نوشیدنی های گرم) |
عطش نسبی |
عطش فراوان |
گـــوارش |
یبوست |
یبوست، ترش کردن، مشکلات گوارشی فراوان |
مناسب |
سوزش معده، بدون یبوست. |
تاثیر فصل ها |
علاقه به بهار و تابستان |
بدحالی در بهار و زمستان |
علاقه به پاییز و زمستان |
علاقه به پاییز و زمستان |
میل جـنسی |
میل زیاد، توان کم |
میل و توان کم |
میل و توان زیاد |
میل زیاد و توان متغیّر |
خــــواب |
معمولی |
زیاد |
زیاد |
کم |
رویـــــا |
کابوس، دیدن خرابه ها و قبرستان ها |
رنگ های سفید، آب، برف و باران |
رنگ های سرخ، خون |
رنگ های زرد، آتش، جنگ و ستیز |
استعداد بیماری |
سرطان، بیماری های پوستی، بواسیر، واریس |
بیماری های مفصلی، روماتیسمی و گوارشی. |
فشارخون، سکته، جوش و دمل های چرکی |
هپاتیت و یرقان |
استعداد شغلی |
شعر، سیاست |
شغل های آرام و بی دردسر |
اکثر شغل ها، مدیریت |
سربازی و جنگاوری |
این روزها و با گسترش علاقه مردم، شاهد هستیم که در کتب، نشریات و فضای مجازی، آزمون های مختلف مزاج شناسی ارائه می شود. این اقدام اگرچه در جای خود اقدام ارزشمندی است امّا در استفاده از این آزمون ها باید نکات مختلفی را مدّنظر داشت:
1- بسیاری از این آزمون ها بدون رعایت نکته های فنّی و علمی دقیق نگاشته شده اند و لذا عملا باعث سردرگمی مخاطب می شوند. بنابراین سعی کنید از منابع معتبر استفاده کنید.
2- به دلیل جنبه های متفاوت و متعدّد مزاج شناسی و از جمله وجوه مختلف مزاجی هر فرد(جبلّی، صحّی، مرضی، عضوی، سنّی و ...)، هیچ آزمون مزاج شناسی نمی تواند معیار دقیقی از مزاج شخص به دست دهد. مثلا اگر یک فرد بلغمی، در یکی از اعضای خود به طور موقّت دچار سوءمزاج بسیار گرمی شود، در نتیجه نهایی آزمون( که معمولا مبتنی بر جمع بندی های ریاضی است) ممکن است عملا مزاج سرشتی وی، مغفول واقع شود.
3- جنبه های غیرجسمی موثر بر مزاج فرد و از جمله تاثیرات فرهنگی و مذهبی، در این آزمون ها مورد توجه قرار نمی گیرند و این باعث خطای در نتیجه نهایی خواهد شد. مثلا فردی صفراوی به واسطه تربیت دینی و اخلاقی، ممکن است رفتاری متین و آرام و شخصیتی ساکت و کم حرف پیدا کند و این می تواند نتیجه آزمون او را دچار خطای فاحش کند.
4- نکته بسیار مهم این است که بر اساس موارد گفته شده، نتیجه این آزمون ها نمی تواند مبنای صحیحی برای تصمیم گیری شخص برای انتخاب نوع تدابیر بهداشتی و درمانی باشد و به ویژه به دلیل عدم یکنواختی مزاجی در اعضای مختلف بدن مردم این دوره و زمانه، عملا شخص در تصمیم گیری برای انتخاب غذا یا نوع زندگی دچار سردرگمی خواهد شد چراکه مثلا از سویی می بیند که مزاج سردی دارد اما دچار غلبه گرمی در جاهایی از بدن هم هست و نمی تواند بین این دو جمع کند. بنابراین باز هم تاکید می کنیم که اتّخاذ تدابیر بهداشتی و درمانی، به عهده پزشک یا مزاج شناس متبحّر است و تا وقتی که خودتان تسلّط کافی در این علم پیدا نکرده اید بهتر است دریافت هایتان را با چنین شخصی، به مشاوره بگذارید.
6- با این اوصاف تاکید می کنیم که آزمون های مزاج شناسی، به عنوان یک اقدام عملی برای کسانی که در ابتدای مسیر آموزش هستند می توانند زمینه ای تمرینی خوبی را فراهم کنند امّا می گوییم که راه مسلّط شدن بر این علم، مطالعه و تمرین مستمر است.
۹۳/۰۱/۲۴
۴
۰
پاسخ:
بله همینطور است.
پاسخ:
سلام و درود
شما لطف دارید
پاسخ:
سلام و درود
ممنون
الحمدالله
پاسخ:
سلام و درود
باید اینطور بگم که ما مزاج بد و خوب نداریم که بخواییم تغییرش بدیم مزاج به خیلی عوامل بستگی داره از انعقاد نطفه گرفته تا محل زندگی و... .نمیشه بگیم مزاج سرد بده یا گرم خوبه.هر کدوم یه ویژگی های مثبت و منفی ای دارند باید بخوبی از اینها استفاده کنیم اگر مزاج در تعادل باشد شخص در هیچ مزاجی اذیت نمیشود اذیت شدن نشانه ی خرابی مزاجه.ما بدلیل رفتارهای غلط غذایی و تغییر سبک زندگی صحیح باعث شدیم مزاجمان تخریب شود.مثلا شاید فرد سرد نباشد گرم باشد و آنقدر بد زندگی کرده باشد که سردی بر مزاجش غلبه کرده.و... .
هنر قوه عاقله( یه جورایی به تعبیر سبکتر عقل) اینست که بتواند همه قوا را در بدن به تعادل برساند اینست که سبب کمال انسانی میشود.
ماها با تغییر مزاج روی قوای نفس تاثیر میگذاریم و سبب میشیم این قوا تقویت شوند.این قوا که تقویت شدند دیگر حرف قوه عاقله را گوش نمیدهند.این میشود که ما گیر نفس میشویم و نمیتوانیم نفس را بر تن حاکم کنیم چون نفس با این تن زیادی خو کرده و از ان پیروی میکنه و...یکی از اتار این علم اینست که باعث میشود نفس به راحتی بر تن غلبه کند و او را در راستای اهداف خود بکار گیرد.
البته بگم این علم بزرگیست جای عرض اندام زبان درازهایی چون من نیست.بنده کارشناس این مسایل نیستم فقط به اندازه نمی از این دریا را... .
امیدوارم این بحثها سبب پیگیری دوستان شود و کاربردش را در زندگی ببینند.اگر کسی خواست بیشتر تحقیق کنه مقالات و کتابهایی هست که میتواند راهگشا باشد.
پاسخ:
سلام و درود
پاسخ:
سلام و درود
خدا رو شکر که مقبول افتاده.
دعا بفرمایید.
ایشان خضر نبی هستند.
پاسخ:
الیاس ـ علیه السلام ـ پس از نابودی طاغوتیان زمانش، وصیتهای خود را به وصی خود «اَلْیسَع» نمود و سپس به سوی آسمان عروج کرد، و لباس نبوّت را از طرف خدا به اَلْیسَع ـ علیه السلام ـ پوشانید. اَلْیسَع به هدایت بنی اسرائیل پرداخت. بنی اسرائیل از او اطاعت کرده و احترام شایانی به او نمودند.
بحارالانوارعلامه مجلسی، ج ۱۳، ص۳۹۶
در بعضی از تفاسیر چهار قول در مورد ایشان آمده است:«الیاس همان خضر است؛بعضی دیگر معتقدند، الیاس از دوستان خضر است، و هر دو زندهاند. با این تفاوت که الیاس مأموریتی در خشکی دارد؛ ولی خضر در جزائر و دریاها، بعضی دیگر مأموریت الیاس را در بیابانها و مأموریت خضر را در کوهها میداند و برای هر دو عمر جاودان قائلند،»
مکارم شیرازی،تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۱۴۴
بنده مفسر قرآن نیستم.و اطلاعات تخصصی در این زمینه ندارم اما سعی میکنم زین پس از تفسیر علمای ربانی در وب استفاده کنم.
پاسخ:
سلام و درود
اکثرا افراد با رفتارهای غلطی که انجام میدهیم یا گناهانی که انجام میدهیم باعث تخریب مزاج اصلی خودمون میشویم که با آن در تعادل هستیم و در آن راحتیم.اگر ما فهمیدیم مزاجمان چیست و ... . میتوانیم تن را سالم نگه داشته و بهترین استفاده را از آن کنیم این کمترین مطلب اش است یا میتوانیم کمک بگیریم برای تصحیح خوابها و رویا ها و بهره گیری صحیح از این نعمت الهی.
در طب اسلامی یک رکن داریم به نام روح که باعث تاثیر در ارکان دیگر میشود که اب و خاک و اتش و هواست یا به تعبیری همون صفرا و سودا و...
این رکن در چهار رکن دیگر نفوذ دارد و انها را منعطف میکند.ماهیت معنویات گرم هست و گناهان ماهیتی سرد دارند.
حال اگر تمام ارکانها نیازشان براورده شد شرایط فراهم میشود برای الهی شدن و تاثیر میگذارد بر کارهای فرد.مزاج تمام اولیا الله معتدل بوده و یعنی اعتدال کامل اولین انها حضرت محمد صلی الله علیه و اله بعد حضرات معصومین عمر این افراد به صورت طبیعی بسیار بسیار بالاست مگر تقدیر الهی بر ان باشد که بمیرند.الان در طب سنتی اسلامی توجیه فیزیولوژکی برای طول عمر حضرت مهدی علیه السلام و جود داره.البته الان هم افرادی هستند با عمر های بالا که مزاجشان را خوب نگه داشته اند و رعایت کرده اند که مثلا2000 سال عمر کرده اند سال70 یک ادمی ادم گفت من2000سالم هست بردنشان پیش علمای قم انها سوالات تاریخی کردند از آن دوران و ... فهمیدند راست میگوید و... .
در کل یکی از شرایط داشتن سیر معنوی خوب مزاج سالم است.
سوال دیگه ای باشه در خدمتم.
پاسخ:
خیلی کلی :
طب سنتی بر پایه ی چهار عنصر هست.که اب و اتش و خاک و هوا هستند و کل جهان هستی از این ارکان تشکیل میشود و مزاج ها هم از این ارکان نشات میگیرد و... .در طب سنتی درمان و پیشگیری بر پایه ی این مزاج هاست.هر فرد مزاجی دارد که طبق آن ویزگی هایی را دارا میشود معمولا مردها گرم هستند و زنها سرد هستند.و...
مثلا در طول تاریخ اکثر مدیران مرد بودند و باز اکثر رهبران موفق دموی بودند مثل هیتلر و...
یا در شرق جهان که منطق گرم تری دارد بیشتر افراد عرفانی و شاعر هستند ببینید که اکثر شعرا و عرفا شرقی اند.یا در غرب جهان چون مرطوب و سرد است روابط سرد است و...
جدول بالا ترکیبی از مزاج شناسی(بحشی از علم طب سنتی)میباشد که دارای کاربرد فراوانیست.
و این نشانه های افراد دارای اون مزاج هست.
مثلا همین جناب حضرت ام البنین رحمت الله علیه که در روز رحلتش هستیم.
حضرت علی علیه السلام مشخصاتی به نزدیکان خود میدهد تا چنین زنی را پیدا کنید تا با او ازدواج کنم.حضرت مسایلی را در نظر داشتند مثلا میخواستند زنی بگیرند که پسرهای قوی و نیرومندی بدهد.و نزدیکان حضرت هم گشتندجناب ام البنین را اوردند و پسر های این مادر ادب را هم میبینید که...
پس یکی از کاربردهای آن در ازدواج مشخص میشود.
پاسخ:
شما با این حرفتون یه جورایی کلا زیر آب طب سنتی رو زدید و افرادی مانند جناب ابن سینا که حق عظیمی بر گردن طب سنتی ما دارد یا امثال رازی ها را خرافه گو خطاب کرده اید.
در ابلاغ سیاستهای کلی سلامت که حضرت اقا اخیرا فرمودند این بندها قید شده است:
۱۲- بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران.
۱-۱۲- ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوریهای علمی و فنی در تولید و عرضه فرآوردههای دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۲-۱۲- استاندارد سازی و روزآمد کردن روشهای تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآوردههای مرتبط با آن.
۳-۱۲- تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.
۴-۱۲- نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.
۵-۱۲- برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای همافزایی تجربیات و روشهای درمانی.
پاسخ:
سلام و درود
من هم تسلیت عرض میکنم
ممنونم
عرشی باشید